Chokladtårtan

Tänkte vara så snäll och dela med mig av detta "underbara" recept...^^






Ingredienser: Kakan

150 gram smör
1½ dl mjölk
2 ägg
2½ dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk Vaniljsocker
3 msk kakao

Chokladmoussen:

150 gram mörk blockchoklad
2 äggulor
2 msk starkt kaffe
2 äggvitor
2 dl visp grädde

Chokladglasyr:

2 msk kakao
3 dl florsocker
1tsk bryggmalet kaffe
2 tsk vaniljsocker
50 gram smält smör
3 msk mjölk

 Steg 1 Kakan: smält smöret och blanda ihop med mjölken. Vispa samman ägg och socker, poröst. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakaon i en bunke för sig. Rör ner äggsmeten varvat med mjöklblandningen. Häll i en väl dmorrd brödad form och grädda i 40 min i 175 C ( i en ugn) eller tills den är genomgräddad. Låt Svalna! (OBS! Jätteviktigt om ni inte vill få en "smält" och lutande tårta xD

Steg 2 Choklamoussen: Bryt chokladen i bitar och smält i vattenbad. Rör ner äggulorna och kaffet. Vispa Äggvitorna till hårt skum, vispa även grädden var för sig. VÄND! sedan ner de olika "smetarna" för att behälla moussens fluffighet. Ett samrt tips är att vänta tills chokladen svalnat. Lägg på Moussen på kakan som du delat i två lager. Se till att kakan är kall annars smälter moussen och den blir...ja...förstörd...

Steg 3 Glasyren: Rör samman Ingridenserna till glasyren  och bred över tårtan och runtom...Strö över Dekorationer såsom silverkulor tex (ÄTBARA!) Av egna erfarenheter behövs det mkt mera florsocker för att få en "fast" glasyr.

Hoppas det smakar:) Ett smart tips från mig är att ta endast en liten bit den är jäkligt mäktig xD





Kommentarer
Alex säger:

Vad gott det ser ut :) skicka en bit till mig (A)

2008-08-08 | 22:35:57
C h r i s t i n e - säger:

Sugen på att tävla och vinna ett fint armband ?

Gå då in på min blogg och läs tävlings reglerna.

2008-08-09 | 00:25:27 | http://christiinek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0